2011. március 25., péntek

Fejlődés lélektan, akiknek hiányzik


A fejlődéslélektan alapkérdései


             1. öröklés és környezet viszonya: (mindkettő egyszerre érvényesül)

- biogenetikus elmélet szerint az ember minden alapvető vonása öröklődik
-szociáldeterminizmus:  az emberi személyiség az őt érő hatások eredménye
 Locke szerint: születéskor üres lap (tabula rasa)
-kéttényezős konvergenciaelmélet: az egyénben az öröklés és a környezet hatásai együtt határozzák meg a személyiséget. Az öröklés jelentősebb (60:40)

2. érés és tanulás:

-A fejlődés folyamatának belső és külső feltételei vannak.
-Belső feltétel az öröklés és az érés, külső az egyénre ható természeti és társadalmi hatásrendszer.
-Érés lehet szomatikus (testi) és pszichikus (lelki) érés
-Tanulás gyorsíthatja az érés folyamatát (gyakorlással), forrása a társadalmi környezet.
-Szándékos (célkitűzések alapján megvalósuló tanulás, iskola) és önkéntes tanulást (szerepjáték közben)..
-Az érés és tanulás dialektikus kölcsönviszonyban állnak

3. a fejlődés menete szakaszos vagy folyamatos (mindkettő érvényesül)

-szakaszos, a szakaszok egymásra épülnek
-folyamatos, az ismeretek lineáris változása történik
Kritikus periódusok fogalma:
(sajátos történések kellenek).
-beszéd (első 7 év)
-pocakon belül a nemi fejlődés 6.-7. héten dől el, addig ugyanannyi esély van a fiúra vagy lányra
-látás
-születés
-rajz

Törvényszerűségek a fejlődés folyamatában

Biogenetikus alaptörvény: az egyedfejlődés menete megismétli a törzsfejlődés menetét
1.plaszticitás, képlékenység (formálhatóság törvénye) – minél kisebb, annál inkább formálható a gyermek
2.szerkezet és funkció egysége– a belső alapok megléte szükséges ahhoz, hogy a külső hatások érvényesüljenek. (ujjak csontosodása az íráshoz, rajzoláshoz).
3.differenciálódás és integrálódás törvénye –minél fiatalabb a gyermek, annál kevésbé tagoltak, elkülönültek a lelki funkciói
differenciálódás: elkülönülés, a fejlődés során először mindene mozog a gyermeknek (csecsemőkorban), utána különválik.
integrálódás: összegződés, mozgása kezdetben differenciálatlan, majd ügyesedni kezd,
4.a koegzisztencia (együttlétezés) törvénye - A fejlődés közben alacsonyabb és magasabb fejlődési szintet mutat.
5.transzfer (átvitel) törvény –  bizonyos képességek átvihetők másik pszichés területre
6.-a fejlődés iránya a fejtől a végtagok felé halad a test középvonalától a szélsők felé
7. A pszichés funkciók fejlődése nem egyenletes, visszaesések vannak a fejlődésben:
-          regresszió – visszalépés
-          -fikszáció –a fejlődés menetének megrekedése
-          -akceleráció – felgyorsult nemi érés, korábbra tolódása
-retardáció – megkésett fejlődés
-dementálódás – elbutulás (öregkori)

Örökletes és környezeti ártalmak a magzati életben

1.anyai attitűd – pszichés stressz,
2. táplálkozás
              3. teratogének – környezeti hatások miatt drogok  és gyógyszerek, dohányzás, alkohol, kábítószer, fertőzések, sugárzás, környezetszennyezés

Prenatális fejlődés- születés előtti élet

-Kritikus időszak, Érzelmi, biológiai és szociális ter.-en
-Terhesség időszakának fő feladatai:
-magzat, mint önálló lény elfogadása
-férjjel való megváltozott kapcsolat elfogadása
-saját édesanyához való viszony változása

Terhesség folyamata-

Anya oldaláról 3 trimestert különítünk el:
- 1-3. hónap – új helyzethez való alkalmazkodás
- 4-6. hónap –figyelem befelé irányul, testi változások
- 7-9. hónap – testi problémák kerülnek előtérbe

Baba oldaláról való felosztás:
1.első 2 hét – csíraszakasz – a méhbe való beágyazódás
2. 2-8. hétig – embrionális szakasz – szervkezdemények kezdenek kialakulni
3. 8-9. hónapig – magzati szakasz – 7. hónap a központi idegrendszer kialakulásának az ideje.

Magzat érzékelési képességei:

- Prenatális pszichológia a születés előtti idővel foglalkozik.
Képviselői: Raffai, Hidas
-taktilis – bőrérzékelés :multi szenzoros receptor.
-auditív rendszer – hallás – Az anya szívdobogása – zene.
- mozgás – 3 típusa van: -önindította mozgás (a baba kezdeményez) -reaktív mozgások (a külső ingerek lereagálása), -interaktív mozgás (testvérek között, mamával).
-látás – 7. hónapban már nyitva is van a szemhéja
-tanulás – egész test részt vesz benne (vaku), nem csak egy érzékelő rendszeren keresztül hat (mese )

A születés folyamata:

a terhesség 40. hetében
Grof alapján a szülés szakaszai:
1.egység az anyával
2.antagonizmus (méhösszehúzódások)
3.szinergizmus az anyával (előrehaladás a szülőcsatornában)
4.elválás az anyától (fény)

 

Az újszülött képességei


-Apgar skála alapján –fizikai állapotot mér -Brazelton skála – finomabb viselkedési állapot mérése
- hallás: 3.-4. hónap, az emberi hangokat megkülönböztetik. 6.-8. hónap, a hangforrás helyét tudja.
-látás: születéskor a legéretlenebb
-szaglás és ízlelés: nagyon fejlett.Képes a 4 alapíz megkülönböztetésre. Anyatej szagát is megismerik
-érintés, bőrérzékelés: folyamatos legyen
-temperamentum: Anya ingerlékeny – ingerlékeny a baba is. Ha az anya nyugodt-nyugodt a baba is.
Könnyű temperamentumú babák –evés és alvási ritmus rendszere jó, jól alkalmazkodik új helyzetekhez , - nehéz temperamentumú babák az ellentéte.

Az érzelmek fejlődésmenete: ( emocio-külvilághoz való viszony)


1.félelem
Freud: hirtelen támaszvesztés, sötétség, erős hang félelmet eredményez.
2.szeretet
simogatás –pozitív érzelmek
3.düh érzése  (mozgás gátlása
Az érzelmek fejlődése kétirányú: (magasabb  rendűvé váló, konkrétabb érzelmek)

1. Csecsemőkor:

-intenzívek és nagy erővel törnek fel
-nagyon könnyen változnak
-totálisak és abszolútak
-belső feszültség levezetése a fő céljuk
Mosoly: 
-3 hónapos korig gázmosoly - nem szándékos
-3 hónapos kortól szociális mosoly -minden felnőttre mosolyognak a gyerekek
-6-8 hónapos korban interperszonális érzékenység
Öröm: 6-8 hónapos korban
-a szociális örömforrások gazdagodnak, teljesítményöröm, anticipált öröm
Bánat, sírás:
6 hónapos kor körül váltódik ki. Freud szerint:
-az első felsírásunk a jövő megsejtésére, és a múltnak a siratására utal
Harag: 6 hónapos kortól, frusztráció miatt. (Frusztráció: a cél elérésének akadálya)
Félelem: 4-5 hónapos korban a szokatlantól való félelem. Wallon :
szeparációs félelem (egyedülléttől), sötéttől való félelem, konkrét félelmek (kutya, macska, víz)

2. Óvodáskor:

-gyorslefolyásúak és változékonyak
-5 éves kortól már tartósabbá válnak az érzelmek
-az akarat fejlődése
-differenciálódnak és el is tudják rejteni az érzelmeket

Konkrét érzelmek:
-dackorszak (düh),céljai vannak, önállóak akarnak lenni, a határ megtalálása fontos.
-félelem: -konkrét és szimbolikus félelmek 3 éves kortól. -haláltól való félelem 5-6 éves korban.
-barátság, együttérzés, nyitni kell a társak felé
-bűntudat: megteszik a vágyaikat, pedig tudják, hogy nem szabad.

A korai anya-gyermek kapcsolat jelentősége:


Az első társas kapcsolat, a későbbi kapcsolataink alapja, mintája, duál -unió van az anya és a gyerek között.
Meghatározó elemei:
1.a születés utáni (1-2 nap) bőrérintkezés és szemkontaktus (Imprinting (bevésődés)
az első 24-36 óra, ekkor történik az első bevésődés.
2.megkapaszkodási ösztön
3.sajátos kommunikáció – jelentéstulajdonítás(anya tulajdonít jelentést a dolognak).
-sírás, szopás, (a kapcsolat a lényeg), szemek kontaktusa, mindent megnevezés
=>majom kísérletek
-2 műanya: - drót, -szőr
-drót anyára kötötték az üveget, de mégis a szőrbe kapaszkodtak

Kötődés és kötődési típusok:

Freud: a táplálék iránti igény
Erikson: azokhoz kötődnek, akikben megbízhatnak
Bowlby: felderítéséhez biztos háttér.
Típusok : Ainsworth „Idegen helyzet”
-biztosan kötődő (60%)- idegennel alapvetően bizalmatlan
-bizonytalanul kötődő-elkerülő (20%)-anya visszajön, nem törődik vele, el is kerüli.
-bizonytalanul kötődő – ambivalens típus (10%) lassan nyugszik meg, idegen feldúlttá teszi őt
-zavarodott- diffúz (10-15%) érzelemmentes, ellentmondásos viselkedés
A kötődési típusok legfőbb háttere:
-anyai válaszkészség
-anya és gyermek temperamentuma
-a kultúra hatása
Hosszú távú hatásai a kötődési típusoknak:
-társas viselkedésben
-új tapasztalatokkal való megbirkózás
Apák szerepe a kötődésben: igazi kezdete a 15 hónapos kor.

 

Speciális anya-gyermek kapcsolati helyzetek


- Hospitalizmus - Spitz

kórházból ered a szó, ha a mama sokáig nem elérhető, akkor olyan tüneteket produkálnak, mint, amik a hosszú kórházi tartózkodás alatt jelentkeznek. =>Nem tud más gyerekekkel új kapcsolatot felvenni, testsúly is csökken, érzelemmel nem tud reagálni.
-rejtett érzelmi elhanyagoltság – Bowlby:. 10-13 éves antiszoc. gyerekek háttere (Anya nem ilyen gyereket várt.)

-ingerszegény élettér szeretett kapcsolattal – Danzinger-Frankl
Albánia: lekötözött baba, de a család ott volt és foglalkoztak vele. Miután a gyereket kiengedték a lekötözésből, a mozgásbeli lemaradását hamar behozta.(szoc.ingerlés)

 

Az énfejlődés Szakaszai:

-3 hónaposan éntudat kialakulása- „ez az én kezem”
-1,5 évesen összefügg a mozgásfejlődéssel.Ekkor már tudják, hogy a tükörben ők vannak
-2,5-3 év között dackorszak
-serdülőkor – identitáskeresés (azonosságtudat), énkép keresése ebben a korban nagyon fontos
Éntudat: saját személyiségünk tudata, 2,5-3 éves kor körül alakul ki.
Énkép: önmagunkról való tapasztalatok és ismeretek rendszere (testi, értelmi, érzelmi).
A csecsemő számára nincs énkép. 3 hónaposan rájönnek, hogy ki vagyok én
Szálai:
1.testkép kialakulása
2. a társak által szerzett tapasztalataink

1.Testkép kialakulásának feltételei:
-fókuszáló látás
-aktív, önindította mozgás élménye
-alakrajzok
-a tér élménye

2. A társak által szerzett tapasztalataink: (tükröznek)

-saját énkép alapja
-éntudat formálása
-prestancia reakció: másik jelenlétére irányuló éberség
A testkép és az énkép kölcsönhatásban van egymással + a mozgással

Elhárító mechanizmusok:

-regresszió (visszalépés egy előző szintre)
-projekció (kivetítés, ő volt, nem én voltam).
-reakcióképzés (fordítottját csinálja)
-meg nem történtté tevés
-elfojtás
-elaboráció (a képzelet útján történő átdolgozás)
Elhárító mechanizmus lényege: feszültségállapot semlegesítés.

 

A mozgás fejlődése: terhesség alatt is


Újszülött kori mozgás:  önkéntelen, reflexeken alapulnak, egész test reagál, koordinálatlan.
Reflexek: veleszületetten mindannyiunkban jelen vannak
fogó- és átkaroló reflexek, szopóreflex, Babinszky - féle reflex (talp),
álló- járóreflex, fellépő reflex, összehangolt lépegető reflex
5 hónapos korig kial.


A mozgásfejlődés legfontosabb szálai
1. koordinált szemmozgás:  3 hónaposan a kéz és a szem koordinációja létrejön, önindította mozgás

2. finommotoros reakció: ráépül az elsőre. 3-4 hónapos kortól. Hüvelyk és mutatóujj oppozíciója (szembefordítása). Csontosodás és izmosodás kéznél 10 évesen fejeződik be.=> teljesítményöm.

3. helyzet és helyváltoztatás: fejtől a végtagok felé halad.
Járás: max 1,5 éves korban: dülöngélés. Érzelmileg is fontos. Kitágul a világ, az akarat fejlődése.

Óvodáskori mozgás: szimulakrum - leegyszerűsített mozgás
-a testalkat arányosabb,
-sok az önálló mozdulat,
-érzékszervek és mozgás összehang.

Kisiskoláskori mozgás: harmonikus a testarány
-fejlett a csontrendszere,
-egész testtel írnak..

Serdülőkori mozgás: második alakváltás (növés)
- a mozgáskoordináltságot visszaveti


A BESZÉDFEJLŐDÉS MENETE, FŐBB BESZÉDHIBÁK:

beszédtanulás : 2-3. év, nyelv iránti érzékenység veleszületett
A nyelv szerepe :
definíciója: szimbolikus, szabályok által irányított rendszer
a nyelv fő mozzanatai :
1. hangok, 2. szavak, 3. szavakat összekapcsoló módok, 4. nyelv kommunikációs használata
egységes egészet alkotnak.
funkciói  - kommunikáció eszköze
- gondolkodásban fontos szerep, infó közvetítője
   - önkifejezés eszköze
elkülönülő aspektusai : - fonológia = hangok, fonémák
   - szintaxis = nyelvtani szerkezetet, szabályok
   - szemantika = jelentéstan
   - pragmatika = az élő nyelv
a nyelvi fejlődés feltételei  :
-  öröklött képességek
-  idegélettani struktúrák fejlettsége (pl. észlelés, figyelem, emlékezet)
- társas hajlam, szociális beállítottság
a nyelv elsajátításának két fő kérdése :
1. referencia problémája = hogyan fedezik fel a gyerekek, hogy mit jelentenek a szavak
2. nyelvtan problémája = hogyan tanulják meg elrendezni a szavakat, vagy szavak részeit,
hogy annak jelentése legyen


             HANGOK:
  
A kezdeti hangadások :ezek éles, tagolatlan hangok  - főleg magánhangzók

-A legkorábbi hangadások jellemzője  :
-az élet is sírással kezdődik (2. hónaptól a szülők különbséget tesznek a sírások közt )
   + baba is megtapasztalja, hogy sírására különböző reagálásra készteti környezetét
-3. hóig: véletlenszerű a hangok adása
ezek „jelzőhangok, mert izgalmi állapot (fájdalom, öröm) kifejezése
-gőgicsélés – torokhangok + ú, ő mgh (véletlenszerű)
-3. hó : felfedezi a kapcsolatot a hangképzés + hallott hangok közt (süketek nem)
-4-5. hótól : gagyogás: játék, önmaga utánzása, ha azonban a gyermekhez nem beszélnek szülők, abbamarad. Ez a nyelv, beszédkészség kritikus periódusa
-9-10. hó : gagyogás fejlődik : mímel, utánoz
Beszédértés: 6. hótól jellemző
-8. hó: felszólításokat ért + kérdéseket is
-9. hó : függetlenedik a testhelyzettől
-12. hó : szó jelentése alapján ért 

(Kolcova kísérlete  : 8. hónapos  hogy ha új cicát mutat + „cica” szót
mondja –  pillacsapással reagáljon)
-többféle manipuláció a konkrét tárggyal segít általánosítani a szó jelentését.

 SZAVAK:

első szavak jellemzői  :
- vágyat, óhajt fejeznek ki – pl. add ide
- jelzők, határozók  - pl. forró
- helyzetek változását kifejező szavak pl.  pápá
-egyszavas mondatok = szómondatok:
1 – 2. évre jellemző, egyedi szavakat használ –főleg főnév, melléknév, kitalált szavak
-hibázási lehetőségek a szavak használatában :
- téves illesztés (nem a megfelelő szót használja egy fogalomra)
- aluláltalánosítás vagy szűkítés
-          túláltalánosítás vagy kiterjesztés (minden szőrös állat kutya)
-Egyéni különbségek / Nelson:
- korábban beszélők®szókincsük gyorsan nő,
- később beszélők ® fontosabb a  érzelmek kifejezése
-1,5 év : beszédfejlődés felgyorsul
   szókincs bővül – 1,5 év: 25 szó; fél év alatt 5-10 szeresére nő ® beszédfejlődés fordulata
szókincsbeli robbanás : 6. évre kb. 14 000 szó  = kb. napi 9 új szó
- 2. évre megnő a beszédkedv –„ mi ez ? miért ?- korszak”
  
 MONDATOK:

1,5 – 2,5 év között: kétszavas mondatok = távirati beszéd
    pl. papa ott = papa elmegy, ott papa = papa ott jön
  

A szakasz jellemzői : - sorrendiség szerepe nő
         - távirati stílus = ragozás nélküli, főbb szavak szerepe nő
első mondatok alapja:
- gyakran utánzás jellegűek ( de már érti a hosszabb mondatokat is)
- majd jelentések kapcsolata önállósodik
--kétszavas mondatok után megjelennek : 3 – 4 szavas mondatok:  2-3 éves
-hibázási lehetőségek a mondatok használatában :
- túlszabályozás =( pl. kéz helyett kez, légy helyett legy)
- kreatív általánosítás = új szavakat alkot
* szokatlan képzőt használ  pl. esőzik
*különböző jelentésű szavakat összevon  pl. hinteget
-4-5 éves kor után: szókincs bővül, kiejtés finomodik, szintaxis pontosítása
A kisgyermekkori beszéd jellemzői :
- idioszinkretikus szakasz = alkalmaz szabályokat, de ezek egyénenként eltérőek
- egyszerű, de széles körű szabályokat követ  (nehezen érti meg a fordított szórendet)
- 4-6. év : egyedi szabályok integrálása általános szabályok közé
- iskoláskor: nyelv + nyelvtan is rugalmasabb, megérti mondatok valódi értelmét
- 7 év: jelentős szintagmatikus- paradigmatikus változás
      pl. kutya – ugat

NYELV HASZNÁLATA = Pragmatika fejlődése

társalgási aktusa fajtái:
   - felszólítási csírák = másik személy bevonása cél eléréséért
   - kijelentési csírák = valamire utalás, rámutatás
társalgási szabályok: 
1. mennyiség normája = szükségesnél nem többet/kevesebbet beszélni
2. minőség normája = igazat mondani
3. relevancia normája =  lényegre törően
4. világosság normája = egyértelműen beszélni.
A gyermekekkel való kommunikálás jellegzetességei:
- más beszédmód, hangmoduláció ® dajkanyelv érzelmi kommunikáció fejl.segíti
- lassított beszéd, nyelvtani egységek
- alapvetően egyszerűségre törekvés
- anya igyekszik aktivizálni – 70%-ban kérdez
-Szülők társadalmi helyzetének hatása a beszédfejlődésre  - Bernstein alapján
1. korlátozott nyelvi kódú:(alacsonyabb társ. i osztály pl. munkások)
            =>egyszerű beszéd,
            => szituatív beszéd = csak rejtett utalásokat tartalmaz,
            =>verbalitás szerepe kevésbé fontos a családban
2. kidolgozott nyelvi kódú :(magasabb társadalmi státuszúakra jellemző: középosztály)
            =>verbalitás szerepe jelentős a családban

A nyelvelsajátítást magyarázó elméletek:

1. Tanuláselmélet: kondicionálással + utánzással
2.   Nativizmus :a nyelv szerkezete túl komplex
                           => nem lehet megtanítani ® veleszületett képesség
              3. Kognitív elmélet  - Piaget
              A nyelv a kognitív fejlődésnek egyik aspektusa – a világról általános tudással rendelkezünk
a nyelv csak erre épül rá, nyelvet a gondolkodás határozza meg
4. Interakcionalista elmélet
beszéd nem csak kognitív-intellektuális teljesítmény, hanem jellegzetes szociális cselekvés is
alátámasztja
Bruner: interakcionalista, mert szerinte a beszéd veleszületett tényezők + környezeti inputok közti
interakció együttes eredménye
Főbb beszédhibák :
- artikuláció zavara  pl. pöszeség ( izom beidegzési zavara)
- kifejező beszéd zavara:  motoros afázia= beszéd ejtésének zavara, korlátozott szókincs,
    -  diszgrammatizmus = helytelen nyelvtan-használat 
    -  mondatalkotási problémák
    - beszédértés zavara – szenzoros afázia = nem érti meg a neveket, tárgyakat stb.
Dadogás:
pszichés eredetű tünet, nehezen gyógyul
lehet:   - tónusos = mondat elejét elkezdeni nehéz, aztán folytatás már megy
     - clónusos = ritmusosan ismételget egy szótagot
vagy lehet: - primer = beszédfejlődés legelején már így kezdett beszélni
           - szekunder = hosszabb-rövidebb ideig normál beszéd-szakasz
okai lehetnek:
- szájsérülés, elszakadási trauma, anya-gyermek kapcsolatzavar 
- agresszív késztetések problémája
- anális probléma – pl. szorulás, visszatartás jellemző
  
PSZICHOSZEXUÁLIS FEJLŐDÉS. A NEMI IDENTITÁS KIALAKULÁSA:

nemi identitás = nemi azonosságtudat (fiú, vagy lány)
nemhez igazodás = kultúra által adott nem számára megfelelőnek tartott viselkedések és
tulajdonságok => formális szabályokat+ informális normákat
szabályozza   +  nemhez igazodással a gyerekek nemi szerepeket is tanulnak
 nemi identitás  ¹ nemhez igazodás 
normál” nemi fejlődés feltételei :   
- a személyiség bizonyos érettsége
- megfelelő anya-gyermek kapcsolat
     - nemi szerepek elsajátítása
nemi fejlődés alapkérdése : öröklött vagy tanult tényezők
1. Öröklés-veleszületettség szerepét emelik ki:
- férfi és női agy funkcionális jellegzetességei különböznek
- ember születésétől prediszpozícióval rendelkezik a férfi/női orientációra
-          születéskor mindenkiben erős női nemi működés jellemző, ezután a férfivá válás a
     tesztoszteron termelődésének mennyiségétől függ
2. Tanulás-szocializáció szerepét emelik ki
- 3 új guineai törzs életét hasonlítja össze
   ez alapján: férfiak és nők különbségeit szocializációs meghatározottságúnak tartja
- fiúk és lányok agresszivitása azonos szintű, csak fiúknál több nyílt agresszió jelenik meg.
oka : tanuláselmélet

Főbb elméletek

1. Pszichoanalízis

Freud : a személyiség fejlődésében pszichoszexuális fejlődéselméletet határoz meg
           (libidó: szexuális késztetés)
1. év : orális szakasz  - mert az élvezetek fő forrása a száj
2-3. év : anális szakasz  - mert a vizelés- székelés (simaizom)
3-6. év : fallikus szakasz – nemi szervekre figyelés (lányok fiúk közti különbségek megértése)
fiúkban tudatosul, hogy péniszük van => ekkor alakulhat ki Ödipusz-konfliktus.
   Þ fiúk ebben a korban rivalizálnak az azonos nemű szülővel
-nemhez igazodás, nemi identitás kezdete: gyermek felfedezi a nemek biológiai
különbségeit
vége : saját nemének megfelelő szülővel azonosul
6-12. év : latencia  - háttérbe szorulnak a szexuális töltetű késztetésekel, nemi vágyak elnyomódnak,
 elhárító mechanizmus. (fiúkban erő vágya, hogy olyan legyen, mint apja)
12 évtől, pubertástól : genitális szakasz (hormonális változások + nemi érés kezdete )



            

              2. Szociális tanuláselmélet

-alapja : megfigyeléses tanulás = nemhez igazodó viselkedésmódokat utánozzuk
           a gyermek környezete-- jutalmazás-büntetés befolyásolja.
-Bandura: a megfigyelés alapján való tanulás képességét meghatározza :
- hozzáférhetőség, figyelem, emlékezet, mozgásreprodukció, motiváció
-A fiúkat építőkockáért, lányokat babázásért jutalmazzák inkább.
-háttere: - a két nem veleszületett viselkedéskülönbségei
  - a szülők sztereotíp elvárásokkal közelednek a gyerekekhez
   ennek vizsgálata alapján :
-apák inkább törődnek a nemhez igazodó viselkedéssel, mint az anyák ( főleg fiukkal kapcsolatban)
-később kortársak szerepe emelkedik ki –
   fiúk bírálják egymást, ha a másik „lányos” játékot játszik 
-nemi sztereotípia megerősítését befolyásolják szülők + kortársak
Þ tehát  szociális tanuláselmélet: nemhez igazodó viselkedés elsajátítása öntudatlan,
akaratlan utánzással történik
a modellálás elméletének kritikái :
  lányok mindig mutattak gondozói-gondoskodói viselkedést, nem egyetlen meghatározott modelltől tanuljuk el a nemre jellemző viselkedésformákat, hanem egy generalizált, általánosított nemi szereppel történik azonosítás

3. Kognitív fejlődéselmélet  -  Kohlberg
 -alapja : a nemi fejlődés menetének kulcsa is a gyermek fogalomalkotási képessége
 nemi szerepekről alkotott fogalmak => saját tapasztalat alapján, nem pedig a „társas idomítás”
nemi identitás döntő tényezője:
 3. év – saját magát elkülöníti másoktól,  ha jutalmat akarok kapni ® fiús/lányos játékok
kognitív elmélet szerint :  fiú/lány vagyok – ezért fiús/lányos dolgokat akarok csinálni
nemi identitás = személyiség meggyőződése arról, melyik nemhez tartozik
--kialakulásának feltétele: nemkonstancia = annak megértése, hogy egy személy neme ugyanaz marad (időbeli és külső változások ellenére)
    

nemkonstancia létrejöttéhez :
elég ismeret kell  = fiúság- lányság fogalma® ehhez: nemi szervek ismerete legfontosabb
kognitív elmélethez kapcsolódik -   Bem: nemi séma- elmélete
 A gyerekek azt tanulják meg, hogy a kultúra hogyan vélekedik különböző kogn. szerepekről
alapja : gyerekek a társadalom nemi sémáit = férfiak/nők számára megfelelő
viselkedésmódokat, tulajdonságokat részvétellel tanulják meg.
® 5-6 évre megtanulják, mit jelent a kultúrában fiúnak/lánynak lenni + ennek megfelelően
viselkedni
vizsgálata a gyerekek óvodai játékviselkedésének megfigyelése alapján:
-          2,5 éveseknél már hasonlóbbak azonos neműek játékai
-          fiúk: a játékokon huzakodás része a játéknak
ennek oka :nemüknek megfelelő, megkülönböztethető játékstílusuk van
-14-22 hó: autóval,  lányok babával játszanak.
3 évre: fogalmilag is megragadják a nemi szerepek kulturálisan feltűnő tulajdonságait
5 évre: csoportosulásukat is nemek szerint alakítják
  

A GYERMEKI ÁBRÁZOLÓTEVÉKENYSÉG FEJLŐDÉSE:

rajz : szimbolikus megjelenítés jellegzetes formái, gyermeki önkifejezés fontos terméke
projektív felületet képez :
= a rajzoló saját magából vetíti ki (projekció=kivetítés) az üres papírra gondolatait, érzéseit
Haeckel biogenetikai alaptörvénye =
  Az ember egyedfejlődésének menete  megismétli a törzsfejlődés(=filogenezis)útját
  - ez a megállapítás a rajzokra is érvényes :
Bizonyítékai :
- gyermekrajzok szerepe ugyanaz, mint ősember barlangrajzainak :
   valamit lerajzolni = birtokba venni

A gyermekrajzok fejlődési szakaszai


1.szakasz - kb. 1 – 1,5 év : tud ceruzát fogni -ez a rajzolás előfoka is
2. szakasz - a fejlődés előre haladtával:  firka megjelenik
a firkálás szakaszai :
           a.) diffúz firka: egy mozdulatot az egész test követi
                élvezi, ahogy a ceruza nyomot hagy a papíron maga után
           b.) formaszakasz = egyre fegyelmezettebbek mozdulatai ® kezd formát ölteni   
                első szándékos vonalak : 11-18. hónapos kor között
           c.) konstrukciós firkák   3-4  -  12 év között előfordulhat
       alakábrázolás kezdete + bonyolultabb ábrázolásmód
a firka szakaszának jellemzői:
-megtanulják azt is, hogy jelentés kapcsolódik a firkálás eredményéhez
-nem a valóság ábrázolásának igényét fejezi ki,
-jelentés asszociatív + önkényes( sokszor csak a mozgást fejezi ki)
3. szakasz -  3. év : ábrázolás szándéka megjelenik:
-szintetizálás képtelensége: egybetartozás grafikus megvalósítása hiányzik
-látásmódjának jellemzője ebben a fejlődési szakaszban : szinkretikus séma
= összevegyített, összekevert, egész elmoshatja a részleteket
      ® egész-rész viszonya kiegyensúlyozatlan
a szinkretikus séma jellemzői :
- tagolatlanság, abszolút tulajdonságként kezel relációkat, élmény fonalán halad, sűrítés jellemző
ezen világszemléletnek megfelelően a rajzokra ekkor jellemző jegyek :
- aránytalanság 
- érintkezés, bennefoglalás ábrázolására nem képes 
- irányok véletlenszerűek 
                           ® szemléletére  juxtapozíció jellemző
- tárgyak, dolgok szemléletes rendje hiányzik, az elrendezés viszonyítás nélküli
4. szakasz  - 5. év : valósághű ábrázolás igénye nő
-intellektuális realizmus kora:  szemlélete alárendelődik az ismereteinek
      => nem úgy rajzol, ahogyan látja a dolgokat, hanem aszerint, amit tud róla
-ideovizuális /képzetvezérlésű ábrázolás: (Wallon )= sűrítés
világszemléletének megfelelően a rajzokra ekkor jellemző jegyek :
- átlátszóság = transzparencia
- ábrázolás több szempontú = egyszerre több nézőpontból
- emocionálisan felnagyított részletek   
- szalagszerűen vezetett eseménysor,
Ezen ábrázolásmód szerepe :a belső feszültségek hozzáférhetőbbek, feldolgozhatóbbak
5. szakasz – kb. 8 évtől:  szemléleti vagy érzékleti realizmus
- kiemelt szerepet kap a dolgokról való konkrét, racionális tudás + gondolkodás =>
 „lecsendesedés” jellemző = élményvezérelt fantázia csökken
 + írás, beszéd, lejátszás válik fontosabb kifejezőerejűvé
       Þ  kb. 12. évre lezárul a gyermekrajzok korszaka
a rajzok jelenségszerű ábrázolás jellemzi:  úgy akarja megjeleníteni, amit + ahogy látja
a rajzokra ekkor jellemző jegyek :
- többszintű ábrázolás
- téri ábrázolás képessége jelentősen fejlődik
- egyre nagyobb szerepet kap  :
   10 évre: az osztályba sorolás, sorozatok gyűjtése + megjelenítése a rajzokon is
   11 évre : lényegmegragadás + több szempont figyelembe vétele
6. szakasz  : kb. 12 évtől  - pubertás időszaka
megjelenik kifejezett törekvés a valósághűségre + apró részletek
-          saját arc iránt nő az érdeklődés
-          színekkel foglalkozás
-          firka
Rajzelemzések főbb szempontjai
Nemcsak a tartalom, színvonal  fontos, hanem :
   - rajzolás közbeni test- és fejtartás, test dőlése
   - lap helyzete a test középvonalához képest
   - ceruzafogás, nyomaték, ujjak helyzete
   - kezesség
   - jobb-bal kéz összedolgozása (pl. csúszkál-e a papír)
-          folyamatosság,
-          térszimbolika: mekkora méretben,
-          mit mesél alkotás közben,
-          fantázia működések,
-          miben tér el a valóságtól az alkotás



     A JÁTÉK ÉS A MESE SZEREPE A GYERMEK ÉLETÉBEN.  A GYERMEKI VILÁGKÉP
1. JÁTÉK
szocializációs technika, mert szerepe:
- készségek, szabályok begyakorlása
- indulatok levezetése
- szimbolizációra ad lehetőséget
a játék jól azonosítható, körülhatárolható viselkedésegység, mégis nehezen definiálható
a gyermeki játék jellemzői :
- belülről motivált, nem célra irányuló, nem közvetlenül szükséglet-, vagy vágykielégítő
   = önmagáért való – játék célja maga a játék
 értelme variábilis + kapcsolódhatnak hozzá egyéb viselkedéselemek
- mintha” jellegű :kettős valóságtudat
- kívülről megállapított szabályok nem, vagy csak korlátozottan vonatkoznak rá
- sok heterogén jelenséget foglal magába
- örömszínezet jell.
- sajátos viselkedéssel jár ( játéktudat+ aktív tevékenység)
Játékelméletek
I.Biológiai magyarázatok
  1. állatokkal állít párhuzamba, hiszen állatok is játszanak ® játék = előgyakorlat
  2. Haeckel-féle biogenetikai alaptv.®gyermekjátékokban az emberiség története ismétlődik meg
  3. felesleges energiákat vezet le
II. Érzelmi oldalt kiemelő magyarázatok
  1.   játék = egyfajta attitűd, mert sajátos hangulata van
  2.   katarzis-elmélet : játék segít megszabadulni káros törekvésektől
  3.   pszichoanalízis: Freud – lehetőséget a vágyak, konfliktusok kiélésére-feszültségektől szabadít +.
  4.   játék során az én-fejlődés szakaszaihoz fűződő szorongás kompenzálódik
       A test játéka (preödipális kapcsolat az anyával, ödipális szakasz, posztödipális szakasz)
  5.  gyermeki dinamika elmélete: gyermek azért játszik, mert gyermek => spontaneitás
III. Kognitív magyarázat:
 Piaget : „két világ elmélete
   1. játék világa – első évek
   játékot vágyak vezérlik, örömelvű, világ érzelemvezérlésű, képzelete tagolatlan
   2. realitás világa  - felnőtt kényszeríti a gyermekre, valós világ
         -  akkomodáció = gyermek magát idomítja a világhoz---utánzással
         -  asszimiláció = világot hasonlítja magához---játékkal  
Játéktípusok: struktúra szerint a fejlődésben
1. Gyakorló vagy funkciójáték   1 – 2 év
   -  fajtái :  először szájjal játék – pl. nyálával, szopó mozgás
   -  céljuk: érzékszervi – mozgásos összerendeződés
   -  alapja:  explorációs késztetés
   -  funkciógyakorlás
   -  funkcióöröm (Bühler )
2. Szimbolikus játék:  „mintha” játék   2 – 7 év (művelet előtti szakaszhoz kapcsolódik)
Jellemzői :
    - szimbolikus, valódi élet tapasztalatai + játé elemei keverednek, indulatok, érzelmek megjelennek,
örömforrását adja:  - illúzió – játéktudat feszültsége
    - véletlen mozzanat bekapcsolódása a játékba
- játék tartalma, utánzás  
- 4-6 éveseknek logikai feladatot ad
Szerepjáték alapja: felnőttek tevékenységének megfigyelése, majd utánozza és újraalkotja
---utánzó játékok jellegzetességei:
      *    kisóvodások – konkrét cselekvés, manipuláció vonzó
      *    4 –5 évesek – a téma a tárgyhoz kapcsolódik  
      *    nagyóvodás – szerep a legfontosabb  pl. orvos akar lenni
3. Szabályjáték: 5 – 6 évtől jelenhet meg, de kb. 8 évtől uralkodó
változás: iskoláskorban a szabályok előtérbe kerülnek főleg fiúknál
   eddig: kisgyermekkori fantázia csapongó, pillanatnyi ötlet befolyásolta, képzelet szabad szárnyalása
    Þ szabályon alapuló játék megfelelő mentális képességet igényel,
         a konkrét műveleti szakaszhoz kapcsolható
szabályjáték szerepe : felkészít egész életre
szabálytudat fejlődése: Piaget
   * legkisebbek – nincsenek tekintettel szabályokra
   * iskoláskor eleje – szabály megváltoztathatatlan
   * 9 – 11 év – kevesebb tisztelet a szabályok iránt
          fiúk – jobban szeretik a szabályokon nyugvó, versengő játékokat
   lányok – kevesebb komplex játék, inkább beszélgetnek, emberi kapcsolatok, intimitás fontosabb
Þ         tehát játék szerepe kulcsfontosságú a szociális + értelmi fejlődés menetében is
Játékterápiák:
alapja: a játék projektív felületet képez = kötetlen helyzetében a gyermek kivetíti saját belső
tapasztalatait, meglévő mintáit, gondolkodásmódját
háttere: - a játék szabad, spontán, nem célra orientált - segíti (+) és (-) élmények feldolgozását, átélését
2. MESE:
emberi érintkezés kérdéseiről, természeti világ rejtélyeiről, emberi problémákról szólnak

Mesék szerepe, hatásuk alapja:

- több ezer éves kulturális hagyományt foglalnak magukban + visszatérő konfliktusokat
módja : -  szimbolikus módon analógiákat kínál helyzetmegoldásokhoz  
            -  segít rendet tenni a  zavaros világban
- a mese képi, formai világa, valóságábrázolása megfelel a gyermeki gondolkodásmódnak
- szélsőséges és leegyszerűsített szituációkat mutat,
- mindent magához viszonyít
- képzeletet mozgósítja, racionális szintet kiiktatja
- segíti külvilág és belső érzelmek megértését, elfogadását
háttere: személyiségszerkezete kialakulatlan, fejletlen, ezért elárasztják lelkét
tudattalan érzései, szükségletei
- a fantázia világában le lehet győzni a félelmeket
- a meséknek ezen hatásmechanizmusát legtisztábban a népmesék + tündérmesék közvetítik,
   (mivel ezek érthetőek, egyszerűek + van mögöttes, szimbolikus jelentésük is)
Mesék szerkezetének jellegzetességei:
1.        ismétlések  - sajátos szavak = „mesei fordulatok”, sztereotípiák
  - témák ismétlődnek 
        - kompenzálás, elégtétel   
     2. minden lehetséges  = Freud: „gondolat mindenhatósága”
         - vágyak teljesülnek

A mesehallgatás sajátságai

    pl. feszült tartás, szöveg ritmusát követő kis mozdulatok
    jelzik: - elfogadja a történteket, nem kételkedik
      - hőssel azonosulva fantáziájában átéli a vele történteket
    segíti: szerkezet, szóhasználat  ® a ritmus biztonságot ad
    mesére való beállítottság vége : kb. 8 – 9 év (valóságra figyel)
+ kettős tudat átalakul,
3. GYERMEKI VILÁGKÉP

a gyermek alapvető problémája : magyarázatigénye nagyobb, mint ismeretanyaga
   ® 3 év :    miért ? korszak
nincs a gyermek előtt megmagyarázhatatlan ® ismertet alkalmaz ismeretlenre
Főbb jellemzői :
 -  Egocentrizmus = énközpontú (ovisok)fokozatosan ismerik fel, hogy más emberek gondolatai, érzései nem egyenlők az övével
   ® csak saját nézőpontját ismeri, a világot ebből szemléli
-  Animizmus = megelevenítő gondolkodás   -  6 – 7 évig jellemző
   természeti népek, primitív törzsek gondolkodásmódját veszi át
   = dolgokat, tárgyakat, természeti jelenségeket élőkre jellemző tulajdonsággal lát el,
mindennek életet tulajdonít tudatot, érzést, szándékot tulajdonít  
szándék tulajdonítása = intencionalizmus    
-  Artificializmus = művi előállítás
   = természeti jelenségeket emberi tevékenység eredményének hiszi
      pl. eget festették, hegyet építették
-  Finalizmus = cél-okság  6 – 7 évig
   = a világ emberközpontú, minden dolognak célja értéke az ember
      pl. azért van meleg, hogy fürödni lehessen
           azért fekszik le a Nap, hogy mi aludni tudjunk
-  Gyermeki realizmus
   = valóság objektív és szubjektív elemeit egyneműnek tekinti,
   észlelt + érzett, látott + álmodott összefolyik
      pl. álmát mindenki láthatja, ha belenéz a fejébe
-  Mágikus világkép 
   = bármit szeretne, az megvalósul, mert a világ varázslatok színtere
- a gyermeki világkép meghatározásának módja: Piaget-féle klinikai módszer
   óvatosan tereli a gyermek képzetáramlását a kritikus kérdés felé
   (bizonyos szintig felnőttkorban is megmaradnak )

AZ ÉRTELMI FEJLŐDÉS FOLYAMATA PIAGET ALAPJÁN

A kognitív fejlődés főbb elméletei:
Bruner : ingerhatástól függetlenedés történik = elszakadás a külső-belső közvetlen
ingerhatástól közvetítő folyamatokon keresztül
alapja : leképezés = tapasztalatok átültetése
módjai: 1. cselekvéses = enaktív ® megismerés a cselekvés útján történik
    2. vizuális = szenzoros ® lehetővé teszi az ikonikus= képzetek szintjén leképezést
    3. szimbolikus leképezés = szavak, nyelv által
+ értelmi fejlődés útja nem fokozatos, hanem lépcsőzetes
= váltakoznak benne nekilendülések és pihenők

Wallon  : a fejlődés menete szakaszos, ugrásszerű = robbanásszerű változások jönnek létre

az értelmi fejlődés folyamatának módjai:
   * centripetális = begyűjtjük a különböző működéseket
   * centrifugális = már megszerzett ismereteket működtetjük
energiaáttevődések= bizonyos funkciók fejlődése

Piaget:

genetikus episztemiológia-elm.: Az emberi megismerési folyamat kialakulásával és fejlődésével    foglalkozik  ®  értelmi fejlődés útja, állomásai
elméletének főbb pontjai, általános jellemzői :
- megismerő tevékenységet vizsgálja ® magasabb pszichés funkciók (pl. gondolkodás) a
tapasztalatszerzésből indulnak ki
- nem szociális lényként jövünk világra, hanem természetesen érő képességek + környezettel kialakult kapcsolat kölcsönhatásaira
kognitív fejlődés = érés + tanulás
- a gyermek ennek során aktív ( nemcsak biológiai fejlődés, vagy külső ingerek passzív befogadója, hanem szelektál)
--kísérletezik => elméleteket alkot + hipotéziseit ellenőrzi
ezen elméletek = sémák = élményegységek, céljuk: a környezet megértése
a sémák működési elvei :   * asszimiláció = új eseményt a már meglevő sémáiba illeszt
        * akkomodáció = séma átdolgozásának folyamata
ezen kétféle működésmód mindig összekapcsolódik Þekvilibráció (=kiegyensúlyozás)
- értelmi fejlődés menete szakaszos: szakaszok sorrendje előre rögzített, állomásait átugrani, siettetni nem lehet
szakaszok jellemzői: * szerzett sajátosságok sorrendi egymásutánja állandó,
de függ egyedek korábbi tapasztalataitól, társas környezetétől
   * integratív jellegűek = adott életkorban létrehozott struktúrák a következő életkor
struktúráinak alkotórészei
   * szakaszok együttes struktúrával rendelkeznek = egymással összefüggésben álló
tulajdonságok építik fel
   * minden szakaszban van előkészítő + befejező szint
® kognitív fejlődés : a gyermek egész pszichés struktúrájára kiterjedő minőségi átalakulások
   sorozata
Az értelmi fejlődés szakaszai Piaget alapján:

I. Szenzomotoros szakasz    0 – 2 év

alapja : mozgástevékenység + érzékelés közti szoros kölcsönhatás ®
   különböző észleletek egybeszervezése, összehangolása saját testmozgások, cselekvések által
a fejlődés folyamán:
   * ösztönös reflexcselekvésektől halad szimbolikus reflexcselekvések felé
   * felismeri a rajta kívülálló világ létezését, vele interakciót folytat
® összefügg énfejlődés menetével
a szenzomotoros szakasz kezdetén:  reflexsémák gyakorlása
= cselekvési sémák, összekapcsolódnak ösztönszerű mozgásokkal
mindezek során eleinte egy ingerre egész testtel reagál,
csak később kontrollálja, koordinálja mozdulatait
A fejlődésben előre haladva:
eddig létező reflexek időben kiterjednek (pl. szopó mozgást akkor is ismétli, ha nincs
ott cumis üveg) + más tárgyakra irányulnak (pl. ujj szopása)
elsődleges cirkuláris reakciók  = a csecsemő saját testével kapcsolatos számára kellemes mozgást ismételget pl. lábaival rúgkapál cél nélkül
 ® elsődleges cirkuláris reakciók : a kognitív fejlődés első bizonyítékai
később a cirkuláris reakciók:
   * differenciálódnak = baba megtanulja, hogy különböző tárgyakat különbözőképpen
kell megragadni -  ne szopja pl. a játékautót
   * integrálódnak = koordinálja pl. anya karjának megragadását cumisüveg szopásával
másodlagos cirkuláris reakciók  = saját cselekedetei + környezet kapcsolatának kezdődő felismerése
® környezet eseményei felé irányul + kiterjesztett akciókat ismételget, melyek a környezetében érdekes változásokat eredményeznek  pl. cuppog, ha anya mosolyog rá
hatása: célzottan nyúl tárgyakért ® látás + fogás koordinálása
 sémákat kombinál a kívánt hatás elérése érdekében = ismert eljárásokat alkalmaz új célokhoz 
ekkor alakul ki az I. szakasz legjelentősebb értelmi teljesítménye :  tárgyállandóság !
  = felfedezi, hogy tárgyak tőlünk függetlenül léteznek + megőrzik azonosságukat akkor is,
     amikor nem látjuk őket ennek vizsgálata pl. : rongydarabbal letakar tárgy
a tárgyállandóság másik jelentése =tárgykonstancia
= tárgyak, dolgok a szemléleti viszonytól függetlenül egyformák
háttere: újszülöttek még folyton változó szemléleti világban élnek,
    formakonstancia kialakul 1 éves korban
alapja: manipulációs tevékenység (sok próbálgatás)
   kb. 8. hóra kéz kinyúl a tárgy után + fogni képes bizonyos szinten
   ® helyzetek különbözőségét és ugyanakkor állandóságát megtapasztalja
      alak, nagyság, megvilágítás konstanciái kialakulhatnak
harmadlagos cirkuláris reakciók
= ezáltal cselekvési sémái tovább differenciálódnak ® új eljárások felfedezése, egy problémát
többféle módon közelít + logika kezdetleges alkalmazása
1 éves korra : sémák interiorizálódnak + szimbolikus reprezentáció kezdetei (beszéd, játék)
problémamegoldás új eszközei szimbolikus kombinációk segítségével –
sémák jelentős fejlődése mutatkozik:
    beszéd bekapcsolódásával a korábbi fejlődési szakaszokra jellemző 1. (legkorábbi) test-  
    sémák és 2. (ezekre épülő) érzékszervi-mozgásos sémák egyre inkább háttérbe kerülnek –
most : hasonlóság + együttjárás alapján bizonyos sémák összekapcsolódnak, szerveződnek =
analogonok ® több oldalról megismerést, kifejezést (=decentrációt) segítik
+ mozgásos-hangulati elem helyett egy szó = szimbólum is helyettesíthet sémát  
3. szinten pedig kb. 5-6. évre állandósulnak szinkretikus sémák
= a különböző benyomások egyetlen egységbe kapcsolódnak, szokatlan élménysűrítés jellemző 

II. Műveletek  előtti szakasz   1,5-2      7 év

alapja : szimbolikus rendszer, nyelvhasználat képvisel tárgyakat, tárgyak csoportjait
 tárgyaknak, eseményeknek nem kell közvetlenül jelen lenni, szimbólumokkal = képzeleti képek, szavak, gesztusok segítségével képezi le őket
a szakasz főbb jellemzői :
- bizonyos szabályokat = műveleteket még nem ért meg (innen ered a neve is)
pl. konzerváció = megmaradás elvét 
* szerinte vékony hosszú pohárban több víz van, mint alacsony szélesebben
akkor is, ha előtte töltötték át ugyanazt a vízmennyiséget
      (máskor pedig az edény szélessége alapján dönt fordítva)
   * hurka formájú gyurmában több van, mint golyóban
vizuális benyomás erősebb:  ezt jelzi számfogalom vizsgálata során
 szemléletes gondolkodás jellemzi, mert a szemlélet vezérli
 irreverzibilitás jellemzi, mert képtelen egy mentális cselekvést megfordítani és meg nem történtté tenni
 látszat és valóság összekeveredik

III. Műveleti szakaszok  -

III. 1. Konkrét műveletek    7-8  -  12 év
konkrét, mert manipulálható tárgyakon valósul meg  
iskoláskor ® mentális műveletek végzésére válnak képessé
= logikai rendszerbe illeszkedő, belsővé tett cselekvések. tárgyak,
cselekvések fejben összerakását sorba rendezését stb.
a szakasz főbb jellemzői :
- decentrálás = tárgyaknak egyszerre több tulajdonságát is figyelembe veszi
   pl. vízoszlop magassága + szélessége
- egocentrizmus csökken = képes szociális nézőpont-váltásra
   pl. terepasztalon meg tudja határozni, egy baba mit lát – akkor is, ha más látószögből
   látja az asztal tárgyait
- konzerváció = tárgyak bizonyos tulajdonságai akkor is változatlanok maradnak, ha egyes
külső jellegzetességei megváltoznak ® függetlenedik a szemlélettől
- mennyiség invarianciája = az állandóság kiterjed elvont fogalmakra is
® ha nem tesznek hozzá és nem is vesznek el belőle, ugyanaz + ugyanannyi marad a látszatbeli változások ellenére is 
- megfordíthatóság
= egyes műveletek megfordíthatóak
- osztályozás képessége : ehhez kapcsolódva tartalmazási relációk megtanulása jellemző
- soralkotás képessége:  műveleteket úgy végzi, mintha magukkal a tárgyakkal végezné
szimbolikus séma jellemző
III. 2. Formális műveletek   11-12   -   19 év
-Serdülőkor: szimbolikus fogalmakban gondolkodás képessége kialakul
   érdeklődik elvont eszmék és a gondolkodás folyamata iránt
- megoldásmódjuk :  módszeresen próbálkoznak
         =  hipotéziseket alkotnak + ezt szisztematikus kísérletezéssel igazolják,
             vagy elvetik – ekkor új hipotézist keresnek
 -kombinatív séma működik
 -tisztán logikai úton gondolkodás
-elvont elvek jelennek meg  -  konkrét tartalmaktól függetlenedni képes ®
- ún. implikációkat alkot  = „ha    akkor” ítéletek
   ezek típusai :  * I = direkt művelet           * N = ennek fordítottja  
         * R = előbbi reciproka  -        * C = a reciprok tagadása 

A tárgyállandóság kapcsán

Piaget feladata egyszerre igényel: - megértést, hogy a tárgy még mindig létezik
                    - emlékezést, hová rejtették a tárgyat
                    - fizikai cselekvést a keresésre
- nem veszi figyelembe az idői tényező szerepét az elrejtés + keresés között
- habituációs vizsgálat alapján:
4,5 hónapos gyermek is képes tárgyállandóságra !

A konzerváció kapcsán

Piaget feladata szintén kritizálandó –
hiszen a gyermek válaszát befolyásolja nyelvi képessége is
változtattak az eredeti feladaton :
ha két kupac játékot  két sorba tettek + „ezek az én katonáim, ezek a tieid. Kinek van több?”
Információfeldolgozási megközelítés kritikája:
Piaget feladatai az információfeldolgozó készségekből nem különítik el a döntőeket, melyet a
feladat mérni akar.
+ bírálják a fejlődési szakaszok meglétét is (a fejlődés ugrásának látszata csak illúzió)
Tudásmegszervezési megközelítés kritikája: 
gyermekek+ felnőttek ugyanolyan kognitív folyamatokkal, készségekkel rendelkeznek, de a
felnőtt tudása kiterjedtebb = tények halmaza + szerveződése más
+ Piaget nem vette figyelembe, hogy a konzerváció kialakulása feladattól függően változó lehet – adott területről tudás függvényében
      Þ művelet előtti szakaszban a gyerekek már el tudnak tekinteni a vizuális megjelenés drámai megváltozásától
+ konzerválni képesek = megtanulták, hogy egy tárgynak egy láthatatlan, de lényegi meghatározója ugyanaz maradt
Szociokulturális megközelítés kritikája  
Piaget : a gyermek + környezete kölcsönhatása fontos, de a tágabb társadalmi, kulturális környezetnek nem tulajdonít szerepet ( a gyermek egyedi dolgokat tanul)
Kultúrantropológusok:  a gyermek a kultúrába érkezik, így azon keresztül kell látnia a világot.

ERKÖLCSI FEJLŐDÉS  -  PIAGET ÉS KOHLBERG ALAPJÁN

Alapproblémája : hogyan alakulnak ki a kisgyermek számára a társas- társadalmi léthez szükséges szabályok 

Az erkölcsi fejlődés elméletei:

1. Pszichoanalízis
erkölcsi fejlődés alapja : - szülőkkel azonosulás révén szabályok interiorizációja (= belsővé tétel)
- a személyiség összetevőinek  belső harca =
id (=ösztönök) és szuperego (=felettes én, „lelkiismeret”) harca
®  szuperego szerepe kiemelt ! – ez a személyiség morális összetevője
feladata: elfogadhatatlan impulzusok ellenőrzése, egyén vágyai, kielégülési törekvései
korlátok közé szorítása
működésmódja : a szülői autoritás külső tilalmai, szabályai azonosulás + interiorizáció
eredményeként belső tilalmakká, viselkedési szabályokká válnak
ego feladata: a két személyiségrész dinamikájának kiegyenlítése, működésének
összehangolása  = ha az illető mégis megteszi a tiltott dolgot – bűntudat, szégyen
2.  Behaviorizmus:
erkölcsi fejlődés alapja : - külső modellek megfigyelése
   - szülői jutalmazás és büntetés
   - tanulás szerepe kiemelt !
hogy a tapasztalatokból végül mit sajátítunk el,
befolyásolja: - figyelmi képesség, motiváció , megőrzés folyamatai
3. Humanisztikusok
erkölcsi fejlődés alapja : minden egyénben eredendően benne rejlő potenciális
önmegvalósítási lehetőségek ®
erkölcsös magatartás feltételei külső beavatkozás nélkül, spontán alakulnak ki.
 hasonló elképzelés -   (Kagan : )veleszületett erkölcsi érzékkel rendelkezünk

elméletének alapja : a környezet által nyújtott információ kevés, hézagos a teljes erkölcsi
viselkedés megtanulásához 
veleszületettséget alátámasztó vizsgálati eredmények:
* normativitás első jelei már 2 éveseknél megfigyelhetők –
ellenszenvvel, feszültséggel tekintenek ismerős, de sérült tárgyakra 
*  17-18 hónapos kortól egyértelmű viselkedéses jele van, hogy a gyermek tudja, ha
szabályt sértett  pl. figyeli anya arcát
veleszületettség kritikája : bináris kód—„tedd!”, „ne tedd!”
közvetítik ezeket a szülők arckifejezése, hanghordozása, gesztusai ® mindig kommentálják
4. erkölcsi szabályok társadalmi eredetűek:
- alapvetően a társadalom, a kultúra határozza meg, mit tart követendő, betartandó szabálynak
     - az erkölcsi magatartás az identitás része, aktív egyéni befogadás eredménye is =
   erkölcsi elvek a személyiségbe nemcsak internalizálódnak, hanem integráció történik
   = részben megtartja, részben átformálja az erkölcsi elveket.
hasonló elképzelés :-  (Edwards : )erkölcsi szabályok intuitívek, adott kultúrától függetlenek
      (kérdésekkel, ellenállással, kérdésekkel övezve sajátítja el felnőttek szabályait)
ennek fejlődésmenete :   kicsik- figyelmen kívül hagyják a szülői kérést
              idősebbek – verbálisan tiltakoznak
              később – hevesebb indulati reakciók – sír, földhöz csap valamit
              majd – kifogást, mentséget keres,
 5. Kognitív elméletek
erkölcsi fejlődés alapja   ® nem személyiségének belső harcai + nem a családi modellhatások, szülői befolyás alátámasztója: erkölcsi szabályok ismerete nem jelenti egyben azok igazi elsajátítását, sem az
erkölcsös viselkedést
PIAGET elméletének alapja : erkölcsi szabályok, szociális konvenciók ismerete, megértése megfelel a kognitív fejlődés általános szintjének.

I.  Szabálymegértés fejlődésének szintjei  -  játékszabályok

   Piaget vizsgálati módszere : színes golyókkal játszó gyermekek
1. művelet előtti szakasz kezdetén : 3 –4 év
-párhuzamosan játszanak – együtt vannak, de külön tárgyakat megosztva játszanak társas
szervezettség nélkül
-minden gyermek a saját szabályait követi
(némi szabályszerűség van, de gyakran önkényesen váltogatja)
nincs kollektív, közös cél    pl. együttműködés, versengés
® motoros szabályok ideje
2. művelet előtti szakasz végén :  5 – 7 év
          -kötelezően követendő szabályok – ezeket abszolút erkölcsi parancsokként követi
   -felsőbb tekintély hozta létre – szülők, Isten
          -szabályok : állandó, szent,
®  kényszerszabályok ideje
           -hit az erkölcsi realizmusban= előre meghatározott, állandó szabályok vannak
    -úgy mint pl. gravitáció törvénye 
           -a szabályok megszegése  büntetendő
3. konkrét műveletek szintje : 7 – 11-12 év
           -szabályok : társas konvenció eredménye, megegyezés kérdése,
    -de önkényesen változtatható, ha abban mindenki egyetért
           -nincs erkölcsi realizmus, állandóság
®  racionális szabályok ideje

4. formális műveletek szintje  : 11–12 évtől
ideologikus gondolkodás = tágabb társadalmi kérdéseket céloz
   - társadalom felé fordul – játékszabály is megfelel a társadalmi valóságnak
     - fogalmi szint bekapcsolódik 
     -  szabályok már eszközévé válnak a játéknak

II.  Ítéletrendszerek fejlődésének szintjei : 

Piaget vizsgálati módszere : történet-párokat mond gyerekeknek, kérdése: Melyik rosszabb
eredmény :   3  -  8-9 év:  erkölcsi realizmus ideje
= nem tud különbséget tenni objektív és szubjektív valóság közt, számára csak az
   objektív valóság létezik
® szándékot nem veszi figyelembe : következmény-etikát követ csak

III.  Erkölcsi fejlődés szakaszai

1. 10 – 12 évig : heteronóm erkölcs
   = más által létrehozott törvények fontosak, átvett erkölcsi szabályok megváltoztathatatlanok
           alapkritériuma : felnőtt tekintélye
Eisenberg vizsgálata : heteronóm erkölcs lényege:
3-5 éves  gyerekek nem észleltek különbséget a kérés, ill. felszólítás között
sem az engedelmesség irányában, sem az utólagos indoklásban
2. kb. 12. évtől : autonóm erkölcs
   = a szabályokat nem engedelmességből, hanem belátásból kell követni
   kettős erkölcs jellemzi = másképpen tart be szabályokat felnőttekkel és kortársakkal
autoritás kényszere, szabálybetartás alapja : meggyőződés
Piaget kritikája :
- morális normák elsajátításának hátterében mellőzi az azonosulás, internalizáció szerepét
- csak 6 –12 év közti időszakra koncentrál
- nem vesz figyelembe egyéni, nemi, kulturális különbségeket
- nem vesz figyelembe szabályok közti apróbb különbségeket sem  
KOHLBERG
Piaget nézeteit kiterjeszti serdülő + felnőttkorra is
Alapkérdése : léteznek-e az erkölcsi ítéletalkotás fejlődésének egyetemes szakaszai
Vizsgálati módszere : erkölcsi dilemmákat történetben fogalmaz meg
erkölcsi ítéletek fejlődésének szakaszait :
I. Prekonvencionális erkölcs   kb. 10. év
a gyermek hedonisztikus szemléletmódja döntő – a cselekedeteket azok kellemes, vagy kellemetlen következménye alapján ítéli meg
    1. Büntetés orientáció  = szabálykövetés a büntetés elkerülése érdekében
   2. Jutalom orientáció = alkalmazkodás a jutalom, jóindulat érdekében
II. Konvencionális erkölcs    kb. 20-as évek
az egyén morális törekvése: megfelelni a család és a társak igényeinek
1. Jógyerek -orientáció = alkalmazkodás mások helyeslése érdekében
         2. Tekintély –orientáció = törvények, szabályok betartása azért fontos, hogy elkerülje
tekintély helytelenítését
III. Posztkonvencionális erkölcs    kb. 30-as évek
elismert, elfogadott erkölcsi elvek szerepe kiemelt, autoritástól függetlenül
1. Társadalmi szerződés –orientáció =
azért követi ezeket a személy, hogy megőrizze a társak tiszteletét + így önbecsülését is

2.Etikai elv –orientácó = saját választású etikai elvek által vezérelt cselekvés,
           célja az önvád elkerülése
Kohlberg nézete a szakaszokról : 3-4 évtől 16-17 évig lefedi az erkölcsi fejlődés menetét
      10 éves korig mindenki az I. szinten van ! 
I.                     szakasz megfelel a művelet előtti gondolkodás
   II. szakasz a konkrét gondolkodás
  III. szakasz = formális gondolkodás szintje
a felnőttek kevesebb mint 10 %-a jut el a 6. szintre !
Kohlberg kritikája :
túl férfiközpontú
 Piaget és Kohlberg elméletének összehasonlítása
Mindkettő szerint : az erkölcsi fejlődés menete az abszolutisztikus ítéletektől halad a relativizálódás felé
Különbségük :
1. az erkölcsi elvek forrására vonatkozóan -
Piaget – erkölcs forrása a felnőtt társadalom,
   szabályokat, jóra való törekvést együttműködés hatására sajátítjuk el
Kohlberg – erkölcsi elvek univerzálisak
2. az erkölcsi fejlődés kezdetére vonatkozóan
Piaget – kiindulópontnak a szabályok + autoritás tiszteletét tekinti
Kohlberg  a kezdet szerinte: naív hedonizmus
10 éves korban :
Piaget szerint közel állunk a morális gondolkodás legmagasabb szintjéhez
Kohlberg szerint végleges morális szint csak kb. 16-17. évre alakul ki

ERIKSON PSZICHOSZOCIÁLIS FEJLŐDÉSELMÉLETE

Az elmélet alapja, elnevezésének okai

- a személyiségfejlődés menetét pszichoszociálisnak tartja, mert
különböző életszakaszokra jellemző szociális viszonyok határozzák meg a pszichológiai fejlődést  ® egyén + társas környezete közti interakció
 célja: szociális konformitás, adaptáció
- epigenetikus modell, mert
       --a fejlődést egész életen át tartó
       -- előre meghatározott, egymásra épülő lépcsőfokokon keresztül halad –
       -- minden lépcsőfok válságforrás,krízisek
       --minden szakasz az előzőek megoldására épül
     (krízisek = olyan fő életfeladatok, melyet az egyénnek teljesítenie kell a következő szakaszba
lépéshez )
Freud hatása az elméletre:
Erikson: Freud tanítványa – többmindent átvett de alapjaiban különbözik
  átvette azonban: - kisgyermekkor meghatározó szerepét a személyiség alakulásában
     - id- ego- szuperego harcát a személyiség dinamikájában
     - tudattalan késztetések szerepét
              - pszichoszexuális fejlődéselmélet szakaszait
Erikson elmélete szerint az élet fő témája: identitás keresése = énazonosság
   én+ társas világ viszonyáról alkotott viszonylag stabil mentális kép
egész életen át alakul, formálódik, különböző szakaszai vannak.

Az egyes szakaszok:
1. bizalom az ősbizalmatlansággal szemben    0 – 1,5 év
háttere: Freud orális szakasza  ® száj szerepe -szopás
csecsemő számára az ősbizalom élményének alapja : gondoskodnak róla, jót tesznek vele,
nyugalom veszi körül – anya táplálási módszere kiemelt fontosságú
Þ mindezekben kritikus: anyában megkapaszkodás lehetősége (Hermann Imre)
         önmeghatározás alapja ekkor: „az vagyok, amit adnak nekem”
ősbizalom megnyilvánulása: képes harag nélkül kiengedni látóteréből az anyát
+ képes várni, amíg visszajön
kritikus szakasz: - fognövekedés, mozgásfejlődés
         - szopás megszűnése a totális komfortérzés végét jelenti
normális fejlődésmenet esetén kialakul :
bizalom, optimizmus, szeretet, hűség, hit, remény alapjai – ősbizalom, optimizmus
patológiás fejlődésmenet esetén :
   bizalmatlanság, depresszió, skizofrénia, pszichotikus zavar alapja
2. autonómia a szégyennel és kétellyel szemben     1,5 – 3 év
háttere: Freud análmusculáris szakasza ®   ® izomrendszer összehangoltsága szükséges
           - akaratlagos ürítés és visszatartás
  -képességei  Þ  elengedés – megtartás, visszatartás - kibocsátás szabályozása kiemelt
            -eredménye: önuralom megszerzése, autonómia, önkontroll ®
  -önmeghatározás alapja ekkor : „az vagyok, amit csinálni akarok”
     -cél: mindent a megfelelő erőráfordítással ragadjon meg ill. engedjen el
            -szülők felelőssége kiemelt – bátorítson önállóságra + védelmezzen is
     -tilos: ürítéssel kapcsolatban gyanakodnia, megszégyenítenie, nyíltan ellenőrizni
    szégyen = saját én elleni harag 
    alapja= kiszolgáltatottság, kisebbségi érzés
   kétely = gyermek bizonytalan, kételkedik
normális fejlődésmenet esetén kialakul :
önkontroll, önállóság, megfelelésérzés, akarat, kompetencia
patológiás fejlődésmenet esetén :  szégyenérzés, gátlásosság, kételkedés saját képességekről
kényszer, paranoia alapja
3. kezdeményezés a bűntudattal szemben     3 – 6 év
háttere : Freud fallikus szakasza  ® Ödipális konfliktus kiemelt
ezen időszak fő történései még:
- jelentős mozgásfejlődés – elérhető célok köre végtelennek tűnik
- nyelv fejlődése – kérdezősködik
- szerepeket sajátít el – általuk erős a kezdeményezés a célokért
  Þ felerősödnek: meghódítás, közelebb férkőzés, megszerzés folyamatai
   mindezek az anya ill. apa ellen irányulnak fantázia-szinten
® önmeghatározás alapja ekkor : „az vagyok, akinek el tudom képzelni magam”

lányok: „péniszirigység” – féltékeny, rivalizál
fiúk: kasztrációs komplexus – fél, hogy így bűnhődik apával szembeni fantáziái miatt
következményük : bűntudat, túlzott önkorlátozás
normális fejlődésmenet esetén kialakul :
kezdeményezés, tervek, teljesítménynek öröm, rivalizáció, szerepek
patológiás fejlődésmenet esetén :
saját kezdeményezési törekvései és függetlenségi kísérletei miatt bűntudat, visszahúzódás,  esetleg túlkompenzáció = túlzott rámenősség, kezdeményezés

4. teljesítmény a csökkentértékűséggel szemben    6 év – pubertásig
háttere : Freud latencia szakasza –
eddig belső forrongás fölött kellett uralmat szerezni
most erélyes ösztönök szunnyadnak a pubertás viharai előtt
ezen szakasz fő történése: iskolába kerülés ® intellektuális tevékenység vágya, alkotásvágy
   + realitás felé fordulás
® önmeghatározás alapja ekkor : „az vagyok, amit megtanulok”
normális fejlődésmenet esetén kialakul :
teljesít, kompetensen, hatékonyan gyakorolja a felnőttek + társak által becsült képességeket
patológiás fejlődésmenet esetén : alul-,vagy túlértékeli képességeit + kapcsolat nélküliség

5. identitás a szerepdiffúzióval szemben :    pubertás időszaka
háttere : Freud genitális szakasza ® nemi érés szerepe kiemelt
Erikson: döntő kérdés ekkor- Ki vagyok én a világban ? 
   pályaválasztás, párválasztás + identitás kialakítása kulcsszerepű
       énidentitás meghatározását segíti : - valahová tartozás tudata
                                         - ideálkeresés
identitás = Erikson szerint: személyiség érzése, bizakodása, hogy belső létének egysége és
folyamatossága mások számára is megfelel az egység és folyamatosság érzéseinek
normális fejlődésmenet esetén kialakul :
személyes identitás egy csoport részeként, saját magáról mint egyedi személyről alkotott egységes kép
patológiás fejlődésmenet esetén : összezavarodik, ki ő és mit akar életében

Marcia: 4 identitásszint alakulhat ki –
1. identitás elérése = átesett identitáskrízisen, majd elköteleződött egy maga számára
kialakított ideológiai álláspont mellett
2. korai zárás = megkérdőjelezés nélkül fogad el ideológiákat, korai elköteleződés
3. moratórium = éppen identitáskrízist átélők
4. identitásdiffúzió = nem tud elköteleződni semmi mellett

6. intimitás az izolációval szemben        fiatal felnőttkor
lényege : pszichoszexuális fejlettség, intimitásra képesség, megbírkózás az odaadást igénylő
helyzetekkel ® önmeghatározás alapja ekkor : „az vagyok, amit szeretek”
   + pályaválasztási elköteleződés
intimitás feltétele: identitás kialakítása
normális fejlődésmenet esetén kialakul :
intim elköteleződés, szoros, tartós kapcsolatra képesség
pályaválasztás
patológiás fejlődésmenet esetén : magány, elszigetelődés

7. alkotóképesség a stagnálással szemben    felnőttkor
- lényege : következő generáció létrehozása, szülői felelősségtudat kialakítása
- önmeghatározás alapja ekkor : „azok vagyunk, akik felelősek vagyunk”
- alkotás, önmegvalósítás szerepe kiemelt 
-  generativitás= alkotóképesség jellemző
- Jung szerint élet-közepi válság, forduló ideje- megkérdőjeleződnek eddigi
tevékenységek, új célokat talál

normális fejlődésmenet esetén kialakul :
   önmegvalósítás, tevékeny a munkában+ családdal törődés
patológiás fejlődésmenet esetén :    tespedés, stagnálás
   vagy pszeudointimitás ® hosszabb távon a kapcsolat bomlásához vezet

8. énintegritás a kétségbeeséssel szemben    időskor
lényege: a személyiség egységének, folyamatosságának érzése, nincs önmagán kívüli része
normális fejlődésmenet esetén kialakul :
    (munka, barátság, szerelem) önmagával és a külvilággal is, élettel megelégedettség, beteljesülés érzése
 ® önmeghatározás alapja ekkor : „az vagyok, ami fennmarad belőlem”
patológiás fejlődésmenet esetén : integráció hiánya ® kétségbeesés, halálfélelem, életúntság
az individuális életerő ismérvei:
    bizalom, hit, akaraterő, célirányosság, hozzáértés, hűség, szeretet, gondoskodás, bölcsesség


ISKOLAÉRETTSÉG

Iskolaérettség fogalma helyett megfelelőbb lenne: iskolára való alkalmasság –
   Magyarország: kezd egyre későbbre tolódni – ma már 7 év az általánosabb
          (a személyiségfejlődésben is 7 éves ciklusokat állapítottak meg)

Az iskolaérettség kritériumai – (szintén különböznek az egyes országok iskolarendszerének

megfelelően )

1. Testi alkalmasság

fejeződjön be az első alakváltozás=
testalkat minőségi változása, a testarányok fejlettebb formája
® orvosi vizsgálat is megelőzi az iskolába kerülést
2. Helyzetmegértés
= tudja, érezze, hogy az eddigiekhez képest valami új kezdődik és ez sokáig fog tartani, de a végén a megtanultak segítségével belőle sofőr lesz, vagy pilóta (vagy más)
® iskola helyzetét tudja elkülöníteni az óvodától globálisan, tevékenységének és viselkedésének részleteire is kihatóan
3. Szándékos és tartós figyelemre való képesség
= legyen monotóniatűrése, képes legyen összpontosításra, az egy helyben megülés képessége is szempont
összefügg nagyobb kitartással  
valóságfunkció, valóságelv
4. Feladattudat
= tekintéllyel rendelkező személyek által kijelölt feladatok elvégzését minden más tevékenységnél fontosabbnak tartsa
5. Teljesítmény igénye
hosszabb távú motiváló erők is hatnak – ahhoz, hogy valamit létrehozzon, készséget, tudást kell szereznie
segíti megvalósulását : 6 év- intellektuális érzelmek megjelenésének ideje = tudás öröme
ehhez szükséges szülői magatartás:
- támogassa a gyermek iskolavárását, lelkesedését ne nyomja el,
- lelkesítsen
-          közösen látogassanak el az iskolába
-           - adjon egyszerű feladatokat a gyermeknek
6. Értelmi érettség
gondolkodás érzelmi telítettsége csökken, indulattalanodik
7. Érzelmi érettség
- önfegyelem, akarat = vágykielégítés háttérbe kerül, késleltetni képes vágyak kielégítését
   elvárások, megbízások kiemelt szerepe
- intellektuális érzelmek megjelenése
-          saját tevékenységét kívülről is figyelni kezdi,
8. Szociális érettség
társkapcsolatok átalakulnak, egymáshoz való viszony tartalmasodik
6-7 év: átpártolás időszaka = egyre fontosabbak a kortársak és távolodik szülőktől

Az iskolaérettség vizsgálata    (- már nem a Mérei-könyv feladatai használatosak)    

I. Csoportos vizsgálat
megfigyelési szempontok:
 a gyermek elválása édesanyjától, beilleszkedési készsége, feladattudata, fáradékonysága, motiválhatósága, szorongása stb. egyéni jellegzetességek

1. Ábrázoló kifejezőkészség vizsgálata

Megfigyelési szempontok: domináns kezesség, ceruza-fogás, nyomaték, vonalvezetés, testtartás, a munka színvonala , javítgatások, izzadás stb. egyéni jellegzetességek
Feladatai:    - Emberrajz

2. Munkaérettség vizsgálata

Megfigyelési szempontok: feladattudat és –tartás, szerialitás megtartása, tévesztések helye, jellege stb.
         Feladata:  Szegélydísz

3. Mennyiségfogalom vizsgálata

Megfigyelési szempontok: feladattudat és –tartás, önállóan dolgozik-e, vagy csak más munkáját követi
Feladatai:
- Szimultán felfogás és reprodukálás
         - Akusztikus felfogás és reprodukálás

4. Emlékezet vizsgálata

Feladatai:   - Vizuális emlékezet
         - Verbális emlékezet

II.  Egyéni vizsgálat

Lehetőséget nyújt az előzőekben bizonytalannak tapasztalt területek újabb vizsgálatára, teljesítményszorongás oldására + csoportos vizsgálati helyzetben leírtak további megfigyelésére

1. Gondolkodás vizsgálata

Feladatai: - Általános tájékozottság
      - Problémamegoldás = bizonyos szituációkban mit tenne
                - Analógiás gondolkodás Pl. A kutyának szőre van, a madárnak …

      - Kauzális gondolkodás = egy történetet megjelenítő három képet a történés időrendjébe

                - Analitikus-szintetikus gondolkodás = megadott mintát kell kirakni mozaikkockákból –

2. Beszédkészség vizsgálata

Feladata: Képleírás = megadott képről kell mesélnie

3. Megfigyelőképesség és emlékezet vizsgálata

Feladatai:   - Mondatismétlés = 36 szótagos mondat visszamondása
                  - Mechanikus számismétlés = 4 tagú számsor visszamondása
                  - Formaemlékezet és reprodukció = 4 pálcikából kirakott 3 féle minta önálló összeállítása

4. Mennyiségfogalom vizsgálata

A kapott eredményeket fontos megbeszélni a szülővel, nehogy a gyermeket „büntesse” a vártnál esetleg gyengébb teljesítményéért.


A SERDÜLŐKOR

Kritikus fejlődési szakasz- Erikson fejlődési krízisnek nevezi
   = életszakaszok periódusai, amikor dinamikus változások zajlanak le
   pl. ödipális kor (3-6 év), serdülőkor
Caplan: a krízis lélektanilag kritikus állapotot jelent, mert fenyegető közelségben van,
kénytelenek vagyunk szembenézni vele, nem lehet elkerülni,
        a krízis szó görög eredetű, jelentése: döntés
Krízisek hatása:
1. készenléti állapot, szorongás- meglevő problémamegoldó eszközök mozgósítása
   2. ha nem vezet eredményre- új eszköz keresése
   3. ha ez sem jó- hibás problémamegoldó kísérletek önálló életre kelnek
   4. ha ez sem hatásos- személyiségzavar, regresszió, destruktív magatartás (agresszió,
öngyilkosság)
      ® korábban érvényes egyensúlyi helyzet drasztikus felbomlása
Kretschmer: pubertás-krízis első leírója
   = testi-lelki serdülés egyensúlyzavara következtében megjelenő nyugtalan, passzív állapot, az illető elfordul a világtól, csapongó hangulat, bizarr gondolkodás, beilleszkedési zavar jellemzi
ma a pubertás-krízis jelentése:
   a fejlődés eddigi menete megtörik, a további fejlődés iránya pedig kétségessé válik
   ® nem betegség, hanem átmeneti zökkenő, labilitás a fejlődés útján

A serdülőkor kezdete
-nagy a szórás, kb. 13-15 évtől 18 éves korig,
- akceleráció előbbre tolta a kezdetet – egyes etnikumok esetében szintén korábbra tevődött
Pubertás = nemi érés testi folyamata ®
kezdete biológiailag és pszichológiailag is ehhez kapcsolódik
1. Biológiailag : kezdet az első pollúció, ill. az első menstruáció
   nagy hormonális változások, másodlagos nemi jellegzetességek kialakulása
   testarányok megváltozása, küllem változása
2. Pszichológiailag a pszichoszexuális fejlődés befejező szakasza
   az intimitás, lelki közelség, mint a tevékenységek fő tartalma jelentkezik-
   megváltozik a gyermek viszonya környezetéhez
  -érzelmileg : intim kapcsolatba lépni tudás az önálló én sérülése nélkül
      érzelmi leválás a szülőkről, a felnőtt identitás kialakítása
      fejlett konfliktusmegoldó technikák elsajátítása
-intellektuálisan :a gondolkodás eltávolodik a konkréttól, fokozott intellektuális érdeklődés,      előtérbe kerül a fantázia, kreativitás

A serdülőkor fő feladatai

1. Szülőktől való érzelmi függetlenedés, leválás

Családtípusok: - túl szoros család leküzdhetetlen akadályt állít, elzár a külvilágtól
      - túl laza család nem formálja a megküzdési technikákat, nem biztosít terepet az identitás    
formálására, az érzelmek és a kapcsolat áthangolására
Problémaforrás: a szülői pár feladatvesztett lesz, válások gyakoribbak
Leválás típusai: - túl sima leválás problémája: korai felnőttkorra tolódnak a konfliktusok,
nem történik leválás

2. Énidentitás kialakítása, pszichoszexuális identitás elérése:
azonosulás a nemi szereppel, szexuális késztetések integrálása a személyiségbe
 a szülők által teremtett identitás veszít erejéből, megkérdőjeleződik
párkapcsolati próbálkozásokon keresztül formálódik+ szex. bizonytalanságok, másságok  +alap.

3. Felnőtt szerepre való szocializáció

= pályaválasztás, a jövendő felnőtt szerep egyeztetése a saját identitással, a jövendő felnőtt lét
társadalom által kínált paramétereinek valamilyen elfogadása akár kritikával
probléma lehet: teljes elutasítás, terv nélküliség, a társadalomba beilleszkedés elutasítása, a
társadalom által kínált értékek elvetése

A serdülőkori feladatok végrehajtásának fő problémái

- gyermekkor traumatikus történései túlérzékennyé tesznek bizonyos irányban
- családi egyensúlyzavarok, melyek gátolják a függetlenedési folyamatot,
- kortárscsoport, szubkultúra ellentétes elvárásai
- a változások során szélsőséges megnyilvánulások, gyors változások
A fő feladatok megoldásmódja alapján meghatározható típusok
1. az érzelmek visszavonása családon kívüli személyre- felnőtt, osztálytárs
   alapja: különbözőség vagy rejtett hasonlóság
2. érzelmeket az ellentétére fordítja –szülők hibáira figyel, ezeket az egész felnőtt világra kiterjeszti
3. érzelmeket saját magára vonja vissza – nárcizmus, regresszió alapja
   gyanakvó, sértődékeny, családjától elhidegül
4. ellenáll serdülés folyamatának és kisgyermekkori érzelmi helyzet –saját fantáziavilágban él
Serdülők főbb elhárító mechanizmusai
1. intellektualizmus
2. aszkézis = eszmék, ideák felé fordul
+ Blos: uniformizmus = kortársakra hasonlításra törekvés

Problematikus pszichés megnyilvánulások serdülőkorban, vészjelek
1. Kisgyermekes
   gyermekkori attitűdökhöz ragaszkodás, nem akar felnőni, felnőtt szerepet vállalni
2. Túl felnőttes
merev, túlkontrollált viselkedés, saját igazi gondolatoktól, érzésektől való félelem
3. Kortárskapcsolatok elégtelensége
   nincsenek kortárskapcsolatok, magányos, vagy csak fiatalabbakkal barátkozik
   csak kognitív funkciókat hagyják fejlődni
4. Túlzott kötődés a szülőkhöz
   még mindig a szülők a legfontosabbak, leválási folyamat akadályozott
5. Érzelemtelenség, közömbösség
   nem tudja érzelmileg megélni, ami vele történik +kifejezni érzéseit
6. Problematikus jövőre irányultság
   gátolt, ha a család nem ad jó eszközöket a szorongás elhárítására ® elönti a szorongás
   aggódik saját fejlődésével kapcsolatban vagy irreális tervei vannak
7. Vonatkoztatások megjelenése, képzelet és valóság bizonytalanul különül el
   túlságosan érzékeny kritikára, szenzitív túlértékelés, gyanakvás jellemzi, bizalmatlan,
   túlzottan énvonatkozású
8. Bénító, félelemkeltő gondolatok, fantáziák
   semmire sem képes, nem tud semmit megcsinálni, alkalmatlan
9. Cselekedetek, gondolatok idegenné válása
   mintha nem ő irányítaná, akarattól függetlennek éli meg ezeket

 

 

 

Krízisek serdülőkorban

1. Teljesítménykrízis
 addig megszokott teljesítmény, eredmények hirtelen leromlanak, a teljesítéssel való
    kapcsolat megváltozik
okai lehetnek: - rejtett dac valamelyik szülővel
   -félelem az azonosítástól a sikeres szülővel, ha az számára más okból nem elfogadható
   - ellenállás a túl teljesítmény-centrikus szülőkkel
- túl alacsony réteghelyzetű szülők gyermeke visszariad, hogy felülmúlja szüleit
   - önértékelési zavar,
2. Autoritáskrízis
 Mindenfajta tekintély elleni lázadás
– tárgya lehet: szülő, pedagógus, de minden felnőtt is
 megnyilvánulásai:
          - öltözködés szokatlan, rendetlen
- teljesítményproblémák, elhanyagolt tanulás
- viselkedésproblémák, szabályszegések- szökés. csavargás
- társadalmi értékek elutasítása
- beilleszkedési problémák
- szélsőséges csoporthoz vonzódás, drogfogyasztás, alkohol
háttérben: - család szétesett (nyíltan vagy rejtetten szétesett), zaklatott
   - brutális szülő, negatív azonosulási minták
   - túl szoros, „fogva tartó” környezet
   - érzelmi elhanyagoltság

3. Szociális gátlás, beilleszkedési zavar

-szociális fóbia enyhe megnyilvánulása életkori sajátosság is lehet
-nagyobb társaság, közösség előtt nem mer megszólalni, nehezen nyilvánul meg
-csoporthelyzetben, szégyenlősség, önértékelési problémák + szorongás,
-hatása eredményezhet: - visszahúzódást, kortárscsoportban rossz pozíciót,           -     párkapcsolati zavarokat, kudarcot, önértékelési problémákat

4. Identitáskrízis

 az én-azonosság sérült mind a vágyott és megvalósult szerepeket, mind a szexuális szerepet, sikert, mind a kortársak közti helyzetet illetően
alapja: szülővel azonosítástól, felnőtt szerep vállalásától félelem + szex. identitás zavarai

Serdülőknek segítés főbb pontjai

a segítőtől mélyebb bevonódást vár, de fontos a keretek, határok megtartása
+ a segítő irányítson
   (ezekkel a serdülőnek úgyis problémái vannak)
konfliktusmegoldó stratégiák felnőtt módjának megtalálásában kell segíteni
fontos az énerősítés –jó megoldásmódjait dícsérni
   + magázódás már kb. 15 évtől segíti színvonalasabb megoldásait
nagy segítséget jelent a serdülőnek is, ha ún. fókuszmondatot tud megfogalmazni saját
problémájáról – ehhez óvatos külső segítség szükséges
   pl. azért nem szereti őt senki, mert ő nem hagy teret másoknak


      IFJÚKOR ÉS FELNŐTTKOR. AZ ÉRETT SZEMÉLYISÉG

egész életen át tartó fejlődés elképzelése a 80-as évektől kezdett a köztudatban elterjedni és
szerepet kapni + Európai Unió mostani programjában egy külön alpontot kapott az
„egész életen át tartó tanulás” szerepe
a fejlődéslélektan történetében –
   50es évek: gyerekek állnak középpontban
   70es évek: harmincas évek kutatása terjed
   80as évektől foglalkoznak az öregebbekkel is –
háttere: idősebb korosztállyal való kapcsolat megváltozása, pl. egyre tömegesebbek külön
nekik szóló fogyasztási cikkek, kozmetikumok –
bár ezek célja alapvetően az öregedés leállítása, mintha nem lenne szabad öregnek
mutatkozni
történelem folyamán jelentősen változott az idősebbekkel kapcsolatos beállítódás –
- régebben időskor = bölcsesség, igazságosság, bölcs ítélethozatalra képesség
   pl. görög drámákban karban öregebbek voltak csak, Vének Tanácsa stb.
- 2. világháború után az idősebbeket már tájékozatlanabbnak tartják,
   nem tud lépést tartani a hirtelen gazdasági-technikai robbanással

A felnőttkor szakaszai  -
1. modell :  Levinson – 40 különböző foglalkozású és társadalmi rétegű férfival hosszú,
alapos interjú
célja: életút általános jellegzetességeinek meghatározása –
   Jungnak megfelelően a felnőttkori fejlődést szerinte belső pszichés mechanizmusok
   irányítják = az egyén nagybetűs álmai megvalósítására törekszik
   ehhez vezető út fokozatosan épül ki

a felállított szakaszok :
1. 20as évek eleje : átmeneti időszak, a családból való kiválás első lépései
   kb. 3-5 évig tart
2. belépés a felnőttvilágba : önálló élet kezdete, felnőtt barátságok, szexuális kapcsolatok,
munkahelyi tapasztalatok időszaka, karrieralakítások kezdete
3. 30as évekbeli átmenet, majd megállapodás : korábbi élet- és karriertervek felülvizsgálata,
elvetése vagy módosítása, majd megszilárdulása
4. önállósági törekvés  a 30as évek közepén : a férfiak jelentős részénél megjelenik-
   úgy érzik, nem eléggé önállóak
5. életközepi válság : alátámasztást nyert Jung meghatározása
   = életút közepe táján megkérdőjeleződnek addig elért célok, életvitel
6. középkor idején : az életet új alapon kezdik vizsgálni- mások jólétével való törődés
kiemelkedik


2. modell : Gould – pszichiátriai betegek kezelése során szerzett tapasztalatokra alapoz
   ® felnőttkori fejlődés alapja a befejezetlen gyermekkor,
   ennek irracionális félelmei és elgondolásai kísérik egész életen át

3. modell  :  Loevinger – az én felnőttkori fejlődésének modellje
         -az én fejlődésének menete az ösztönök zabolálatlan kifejeződésétől
   -a társadalmi szabályok elsajátításán, belsővé tételén keresztül
   -a szabályok felülvizsgálatáig, az egyéni különbségek iránti toleranciáig vezet
szakaszai :
   preszociális, szimbiotikus, impulzív, önvédő, konformista, lelkiismeretes-konformista,
   lelkiismeretes, individualista, autonóm, integrált
legmagasabb szintje tehát : integráltság, mások nézőpontjának tisztelete –
   erre az emberek többsége már nem jut el

 

A személyiségvonások kontinuitása az élet folyamán:

- életút közepi válság nem igazolódott, mert neurotikusság skálájában egyetlen életkorban
sem mutatkozott jelentősebb kitörés
- az sem igazolódott Jung nézetei közül, hogy az élet második felében a személyiség korábban
elfojtott, rejtett oldalai (=árnyékszemélyiség) aktivizálódik,
   mert ekkor negatív összefüggést kellett volna kapni egy adott személyiségvonás
korábbi és későbbi megnyilvánulásában
®személyiségváltozók stabilak maradnak az élet folyamán

DE ez csak 20-30 éves kor után stabilizálódik teljesen, mivel ekkor zárul le két jelentős
alkalmazkodási feladat : pályakezdés + társválasztás, melyek még a korábbi időszakhoz képest jelentős hatással vannak a személyiségre

 a megjelenő érzéseket, indulatokat befolyásolja:
   - fiatalokkal való kapcsolattartás – van-e családja
   - előző életkörülményekkel való elégedettsége
   - rugalmasság képessége

1. konstruktív típus = tartós munkaviszonyra, aktív munkavállalásra törekszik
   háttere: tartós munkaviszony, anyagi kiegyensúlyozottság
2. függő típus = kiegyensúlyozott, de passzív
   saját családjára, ismerőseire hagyatkozik, elvárja a gondoskodást tőlük,
   kevésbé törekszik önálló, aktív feladatvállalásra
   háttere : korábban is hárította a felelősséget, új kapcsolataiban tartózkodó,
gyakorlatiasság hiánya jellemezte
3. védelembe vonuló típus = megállíthatatlanul gondoskodik magáról, tétlenségtől fél,
   visszautasítja a segítséget másoktól
   háttere: erős kötelességtudat, teljesítménycentrikusság
4. rosszindulatú csoport = ellenséges indulatok környezet felé is, saját kudarcukért
környezetüket okolják, előítéletes, gyanakvó, nem bízik segítőkben
pl. alacsony jövedelműekre jellemző
   háttere : sok kudarc, szeretethiány, rossz anyagi ellátottság, képzetlenség,
      mindig elégedetlenek voltak + nem tudtak kitörni
5. öngyűlölő csoport = önmaga ellen irányított agresszió, önvádló, csalódott,
   lehangolt, csalódott
   háttere: boldogtalan családi élet, szülők iránt ambivalens érzések, saját
feleslegességének érzése

A segítés lehetőségei :
- minél tovább megtartani saját családja közelében, vagy társkapcsolatban – magány ellen
- nyitottságának, alkotói tevékenységének támogatása, serkentése –
érezze konkrét, tárgyiasult formában is, hogy képes még létrehozni valamit, hagyni
maga után nyomot

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése